U bent succesvol uitgelogd.
#datruimtop
Wanneer je nadenkt over duurzaamheid komt al snel het 10R-model van circulariteit naar boven. Eén van die R’en is simpelweg ‘repair’. Want hoe duurzaam gaan we nu eigenlijk om met onze producten? Jos Willems vertelt over hoe B. Braun vergroent op het gebied van onderhoud en reparatieservice.
“We doen al best veel op het vlak van duurzaamheid en zijn ons daar niet zo bewust van.”
Als het gaat om het maken van medisch apparatuur is er geen twijfel over mogelijk, het moet altijd goed zijn. Dus dat geldt dan ook voor de materialen, gereedschappen en vloeistoffen die je gebruikt. Het resultaat is voor ons het belangrijkste en daarna kijken we pas duurzaamheid. We repareren waar mogelijk en hergebruiken materialen, maar doen geen concessies in kwaliteit. Je gaat dus niet zomaar overstag want veiligheid is het allerbelangrijkste!
Het Repair Center repareert, je raadt het al, defecte producten. In plaats van het leveren van een nieuw product zorgen wij ervoor dat de levensduur van onze producten zo lang mogelijk is. Terwijl een product gerepareerd wordt, zorgen wij voor een instrument of apparaat in bruikleen. De wat grotere en complexe defecten, zoals bijvoorbeeld bij printplaten, repareert het hoofdkantoor en gooien we dus niet weg. Printplaten zitten overal in maar vooral in medische apparatuur. Deze zijn heel kostbaar omdat de ontwikkelingskosten hoog zijn. We doen niet mee aan de wegwerpmaatschappij waarin we alles maar weggooien en meteen nieuw laten produceren. Hergebruik is het toverwoord voor alle productgroepen binnen B. Braun. Een goede en duidelijke bijdrage aan het milieu.
Voor het retour sturen van reparaties combineren we zoveel mogelijk pakketten naar hetzelfde ziekenhuis. Daar stonden we vroeger nooit bij stil. Tegenwoordig versturen we niet direct een infuuspomp die gerepareerd is terug naar het ziekenhuis maar verzamelen we de reparaties. Je kunt dat niet onbeperkt doen natuurlijk, we zorgen er wel voor dat het product binnen de afgesproken periode verzonden wordt. Als mijn collega bijvoorbeeld een infuuspomp heeft gerepareerd en er ligt nog een reparatieaanvraag van dezelfde klant, dan pakt hij deze direct op en stuurt beide bestelling tegelijk terug. Het is een vorm van besparen op transportkosten en zorgt voor minder uitstoot van brandstof.
Je kunt onderhoud op locatie aanvragen als service. Wanneer we onderhoud uitvoeren voor één apparaat dan halen we het apparaat toch naar Oss in plaats van heen en weer te rijden. Onderhoud kan namelijk soms lang duren, daarom werken we met producten die de klant in bruikleen mag nemen totdat het onderhoud klaar is. Als er bijvoorbeeld een klant in Groningen zit en maar één apparaat heeft dan loont het niet om daarvoor zo ver te rijden. Het apparaat wordt dan gecombineerd met andere producten getransporteerd. Wanneer er elektronica mee gemoeid is repareren we wel op locatie. Deze apparatuur is te gevoelig om te vervoeren. We denken bewust over na wanneer het rendabel is om naar een locatie te rijden en wanneer niet.
We passen onze apparatuur aan aan de behoefte om de benodigde reparaties te kunnen uitvoeren. Zo hadden we eerst een grote schroefcompressor maar tegenwoordig hebben we veel minder perslucht nodig. De grote compressor is daarom vervangen door een type met een kleiner motortje die veel zuiniger is. Het was natuurlijk gemakkelijker geweest om de oude compressor gewoon te laten staan maar het kost heel veel onnodige energie. Het apparaat dat is afgeschreven hebben we overigens niet zomaar weggegooid. Daar is dus wel over nagedacht, via een opkoper hebben de oude machines een bestemming gevonden bij een ander.
Afval scheiden doen we al een poosje heel nauwkeurig. We scheiden alle metalen, kabels en printplaten. Dat zijn de drie groepen die ook nog eens erg kostbaar zijn. Apart inzamelen levert dus ook nog eens wat op! Daarnaast scheiden we het restafval, papier en chemisch afval zoals accu’s en batterijen. Dat wordt allemaal gescheiden opgehaald door de gemeente. Herbruikbare materialen en metalen verzamelen we ook per soort, zoals ijzer, aluminium en RVS. Drie keer per jaar brengen wij dit afval zelf weg naar een inzamelpunt bij een particulier bedrijf. Kortom, we werken samen met verschillende partners die ons helpen te verduurzamen en dragen zelf ook ons steentje bij.