U bent succesvol uitgelogd.
Gebruikerservaring Maasstad Ziekenhuis
In 2022 is het implementatietraject voor Space®plus infuuspompen gestart in het Maasstad Ziekenhuis. Na een tenderperiode van ongeveer 12 maanden zijn de pompen na een testperiode gefaseerd geïmplementeerd. Lees hier ervaringen en tips van Bart de Bruijn en Wouter de Wit, die beiden nauw betrokken zijn geweest bij de tenderperiode en implementatie.
Wouter de Wit & Bart de Bruijn
"OnlineSuiteplus is een grote verbeterslag geweest. Met name op het gebied van veiligheid en continuïteit.”
Wouter de Wit
Medisch technicus
Wouter de Wit is medisch technicus en is verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties van Space®plus infuuspompen.
“Tijdens de tenderperiode zijn er twee groepen opgesteld, een projectteam en een stuurgroep. De stuurgroep heeft de eerste selectie van leveranciers gedaan. Ik maakte onderdeel uit van het projectteam. Hierin zaten ook collega’s van verschillende zorgafdelingen. Binnen het Maasstad heeft ‘de zorg’ een grote stem gehad in de keuze voor een nieuwe infuuspomp. Ik heb na de eerste selectie van de stuurgroep de infuuspompen technisch beoordeeld.
Na de keuze voor Space®plus ben ik intensief betrokken geweest bij het implementatietraject. De medische techniek heeft de infuuspompen naar de afdelingen gebracht en geïnstalleerd en daarna de oude pompen afgevoerd. De software en instellingen hebben we daarvoor op een centrale locatie al goed ingesteld op alle pompen. Op de Intensive Care hebben we met de verpleegkundigen bij de patiënten de pompen ingesteld. Vanuit vrijwel alle afdelingen kregen we direct positieve reacties op de Space®plus infuuspompen.”
“Drie maanden vóór de daadwerkelijke implementatie zijn de infuuspompen op twee afdelingen geplaatst om te testen. Daar zijn we tegen een aantal verbeterpunten aangelopen, zoals de software-instellingen. Daarom moesten we alle pompen nog een keer configureren. In de pilotfase hebben we heel veel geleerd, zoals configuratie en training. De teamleiders en medewerkers van deze afdelingen vonden het leuk om mee te werken aan de pilot. De omzetting hebben we eerst op de verpleegafdelingen gedaan. Een half jaar later zijn ook de acute afdelingen omgezet. We hadden een vlekkeloze implementatie op meerdere afdelingen met weinig klachten.
Het contact met B. Braun tijdens deze periode was prettig met korte communicatielijnen. We konden onze vragen stellen en daar werd snel op gereageerd en ook iets mee gedaan. Naast de serieuze onderwerpen kon er ook gelachen worden. Een fijne samenwerking die we graag voortzetten.”
“Er zijn op dit moment 1000 Space®plus pompen in ons ziekenhuis. Het is daarom niet meer te doen dat er maar twee of drie collega’s van de medische techniek het onderhoud en de reparaties aan de infuuspompen uitvoeren. Iedereen die op de medische techniek werkt, heeft dus de technische training gevolgd, dit gaat om 15 collega’s. Eenvoudige reparaties kon iedereen, maar bij complexe reparaties werd ik gevraagd. Inmiddels zijn er steeds meer collega’s die zelf de complexe reparatie doen. Wel ben ik nog steeds een vraagbaak voor andere. De technische training geeft iedereen hetzelfde kennisniveau door een goede afwisseling tussen theorie en praktijk.”
We zijn het eerste ziekenhuis in Nederland dat is overgestapt op Space®plus. We delen actief onze ervaringen en dragen bij aan productverbeteringen en
-aanpassingen. Dit is iets wat we in de toekomst graag blijven doen. Elke keer als we dingen tegenkomen die verbeterd of aangepast kunnen worden, communiceren we dit, we voelen ons hierin serieus genomen, B. Braun denkt hierin mee en laat zien dat ze iets doen met onze vragen en opmerkingen. Dit is de kracht van onze samenwerking”
“Uiteraard moet het product aan onze wensen en eisen voldoen, waarbij de connectie met het elektronisch patiëntendossier en productinnovaties een grote rol hebben gespeeld. Daarnaast moet de leverancier ook aan een aantal eisen voldoen. Service is hierbij het belangrijkste en beloftes moeten waargemaakt worden. B. Braun laat zien dat we gehoord worden en we krijgen snel antwoorden terug. Verder zijn toegankelijkheid, transparantie en eerlijkheid belangrijk geweest voor ons. Dit blijft natuurlijk belangrijk in de verdere samenwerking.”
"De implementatie van OnlineSuiteplus software is een grote verbeterslag geweest. Met name op het gebied van veiligheid en continuïteit, bijvoorbeeld als een bepaalde spuit niet meer leverbaar is of er verandert iets in de geneesmiddelenlijst. Je kan niet alle pompen binnen één dag updaten, omdat er altijd pompen zijn die uitstaan of in gebruik zijn, maar je kan nu binnen een paar dagen alle 1000 pompen in het ziekenhuis updaten. Bij onze vorige infuuspompen waren we twee weken bezig om zonder wifi alle pompen op te zoeken en te updaten. Alle collega’s waren daar toen bij betrokken."
"Ik gebruik OnlineSuiteplus, zeker met updates, vaak om te kijken welke infuuspompen online zijn, welke ik direct kan updaten of om te kijken welke pompen in gebruik of passief zijn. Als we een grote update moeten doen, plannen we dat per afdeling in. We stemmen dit af met de planning van de afdeling. De pompen van de OK plannen we bijvoorbeeld allemaal om 7.00 uur in de ochtend voordat de OK begint."
"Ik heb het updaten van de software op de infuuspompen eerst zelf getest in onze werkplaats. Hoelang duurt een update? Wat gebeurt er als de pomp in gebruik is? Wat gebeurt er met de pomp als die passief is? Hiermee voorkomen we verrassingen bij een grote update. We hebben hierdoor een duidelijk beeld gekregen welke impact de updates hebben.
We kunnen nu 50 infuuspompen tegelijk updaten, verdeeld over het hele ziekenhuis. Het updaten van software duurt een aantal minuten. Modificatiedata updaten gaat nog sneller, waardoor er meer pompen tegelijk geüpdatet kunnen worden."
“De pilotfase is voor ons heel waardevol geweest. Hierdoor hebben we veel kunnen testen op twee afdelingen. Daar heeft iedereen veel van geleerd. De implementatie zijn we klein begonnen op de verpleegafdelingen. Er zijn duidelijk afspraken gemaakt met verpleegkundigen. We hebben gezorgd voor bewustwording en betrokkenheid binnen het ziekenhuis. Iedereen is betrokken geweest bij het proces. De implementatie is binnen het ziekenhuis bekend gemaakt met flyers, posters, via ons intranet en per e-mail.Ook is het besproken in de teams tijdens de dagstart of een teamoverleg. De e-learning en training voor super users hebben ons ons goed geholpen met het in gebruik nemen van de infuuspompen.”
"Een goede relatie met de leverancier is belangrijk om de lijntjes kort te houden en bij problemen een snelle reactie te krijgen."
Bart de Bruijn
Anesthesiemedewerker
Bart de Bruijn is anesthesiemedewerker en nauw betrokken geweest bij het aanbestedingstraject en de implementatie van Space®plus en werkt dagelijks met de infuuspomp.
"Ik ben vaak betrokken bij nieuwe projecten, materialen en apparatuur. Ik word hiervoor regelmatig benaderd, omdat ik het leuk vind en veel ervaring heb met dit soort projecten.
De projectleider heeft mij ook gevraagd mee te schrijven aan het pakket van eisen (PVE). Tijdens het implementatietraject was ik voor de OK en Recovery het aanspreekpunt, iedereen kon bij mij terecht. Ik was samen met een aantal collega’s (super users) de vraagbaak.
Space®plus heeft meer veiligheidsaspecten ingebouwd ten opzichte van onze vorige infuuspomp. Space®plus moet bijvoorbeeld op een andere manier opgestart worden. Hier waren in het begin vragen over en daar kon iedereen bij mij voor terecht. Ik was er om mensen te begeleiden en weerstanden te overwinnen."
"B. Braun heeft de vorige generatie infuuspompen, Space, gepresenteerd tijdens de tenderperiode. Daarna is er ook met de Space pompen getest. Toen er uiteindelijk voor Space was gekozen, kwam net de nieuwste generatie infuuspomp op de markt, Space®plus. Deze hebben ze ons toen nog gepresenteerd. De manier van presenteren, begeleiden en de eigenschappen en voordelen van Space®plus hebben ons over de streep getrokken. We hebben ervoor gekozen om, zonder testen, voor de nieuwste generatie infuuspomp te gaan. Dit was dus een risico voor ons, maar dat heeft goed uitgepakt. Tijdens het implementatietraject was de ondersteuning en samenwerking prima. We hebben een aantal trainingen gehad die goed waren. De e-learning is voor iedereen goed te doen. De medewerking en begeleiding vanuit B. Braun is altijd goed geweest en vragen en problemen werden meteen opgepakt."
Accuraatheid, dus doen wat de pomp moet doen, degelijkheid en met name het intuïtief kunnen bedienen van de pomp. Er moet weinig scholing nodig zijn om met de pomp te kunnen werken. Door de koppeling met het patiëntendossier (PDMS) wordt het aantal handelingen gehalveerd. Helaas is dit nog niet mogelijk voor ons door technisch probleem bij de leverancier van het PDMS. Maar daar wordt door de leverancier aan gewerkt, dus we hopen dat het goed komt.
Ten opzichte van de vorige generatie Space is het kleuren touchscreen een grote verbetering. Zelf vind ik dat er net iets te veel veiligheidsfuncties op de Space®plus pomp zitten voor onze afdeling. Bij bepaalde handelingen moet er twee keer bevestigd worden. Maar ik begrijp goed dat deze zijn gemaakt voor verpleegafdeling om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat patiënten niet zomaar zelf instellingen kunnen veranderen. De OK en IC zijn dynamischer en moeten sneller kunnen schakelen, daardoor zitten de veiligheidsfuncties ons soms in de weg.
Space®plus heeft veel mogelijkheden. We hebben een bariatrie (bypass) programma in elkaar gezet, waarin we toediening van een anesthetica of hypnotica starten op een bepaalde snelheid voor 20 minuten met een oplaaddosis en daarna teruggaan naar een standaardsnelheid. De mogelijkheid om bepaalde programma’s automatisch te laden in de pomp, is een extra veiligheidsfunctie. Handmatig invoeren is niet meer nodig. Daarnaast kunnen er verschillende formaten spuiten in de pomp gebruikt worden, waarbij de pomp het formaat zelf herkent. En...last but not least, we vinden de losse paalklem echt een verbetering ten opzichte van de vorige versie!
"Ik heb veel contact met mijn collega’s van de ziekenhuisapotheek om bepaalde wensen aan de geneesmiddelenbibliotheek in te stellen, hoe wij deze willen hebben. Vanuit het oogpunt van de apotheker worden er andere (veiligheids)eisen gesteld aan de infuuspomp en geneesmiddelenbibliotheek. Door veel in contact te zijn met elkaar brengen we het verschil tussen theorie en praktijk bij elkaar. We gaan dan op zoek naar een veilige middenweg.
Iedere afdeling binnen het ziekenhuis heeft zijn eigen geneesmiddelenbibliotheek. Verschillende instellingen, zoals bolus, maximale snelheden en limieten kunnen per afdeling ingesteld worden. Op het scherm van de pomp zien we welke medicatie toegediend wordt. Eerst deden we dit met een sticker op de pomp. Nu is dit direct zichtbaar op het scherm, een veiligheidsfunctie die ook nog tijd bespaart."
"De User Interface van Space®plus werkt prima. Nieuwe collega’s kunnen heel snel werken met de pompen, omdat de interface duidelijk en intuïtief is. Het scherm is goed zichtbaar en leesbaar en het touchscreen scherm werkt goed."
“Waar we onze vorige infuuspompen altijd naar de medische techniek moesten brengen, kunnen de pompen nu op afstand geüpdatet en geüpgraded worden met de wifi functie. We zijn de pompen dus niet meer kwijt van de afdeling en kunnen ze gewoon blijven gebruiken. Bijvoorbeeld het implementeren van TCI op de pompen, is heel snel gebeurd.
"We krijgen regelmatig te maken met gedetacheerde collega’s op de OK. We kunnen nu heel snel de filosofie van Space®plus uitleggen. Iedereen die met de pompen gaat werken, moet altijd eerder de e-learning afronden. Er is naast de e-learning voldoende leermateriaal beschikbaar, zoals gebruikershandleidingen en verkorte gebruikersinstructies."
"Het belangrijkste is eerst om je pakket van eisen goed op te stellen. Ga bij je collega’s in andere ziekenhuizen kijken hoe ze het daar hebben aangepakt. En praat met de gebruikers om alle voor- en nadelen en aandachtspunten te bespreken. Wat wil je met de pomp en wat wil je niet? Een goede relatie met de leverancier is belangrijk om de lijntjes kort te houden en bij problemen een snelle reactie te krijgen.
Maasstad Ziekenhuis is een referentiehuis voor Space®plus en we vertellen (potentiële) gebruikers graag meer over het implementatietraject en het gebruik van de infuuspompen."
Maak jouw online ervaring eenvoudiger, comfortabeler en veiliger met een persoonlijk account.