U bent succesvol uitgelogd.

Hello !
Logout
Contact

Surgical Asset & Supply Consulting

Druk op de Centrale Sterilisatieafdeling

Dagelijkse uitdagingen 

Is de CSA infrastructuur afgestemd op vraag?

Infrastructuur van een CSA-afdeling

Klinkt dat bekend?

Zo ja, dan ben je waarschijnlijk op de hoogte van deze issues

Overbelaste instrumentensets veroorzaken onnodige herverwerking

In sommige ziekenhuizen kan één chirurgische set tot 120 instrumenten bevatten en vaak wordt niet eens de helft ervan tijdens de operatie gebruikt. [1], [2] Deze overbelaste en meestal niet-standaard sets zijn zeer zwaar en moeilijk te hanteren voor het personeel van de CSA en de assistenten in de operatiekamer. Overbelasting leidt tot onnodige reiniging en desinfectie van ongebruikte componenten. Dit verhoogt duidelijk het dure gebruik van personeelsmiddelen en verkort de levensduur van de instrumenten en apparaten, wat op zijn beurt leidt tot een hoger aankooppercentage van nieuwe instrumenten. [3], [4]

Infografiek van de bezettingsgraad van het instrument van 13 %

Slechte georganiseerde of onvoldoende back-up van chirurgische instrumenten maakt de voltooiing van sets onmogelijk

Als instrumenten moeten worden gerepareerd of vervangen, kan de CSA vaak geen passende vervanging bieden. Als gevolg daarvan komen onvolledige sets in de OK terecht en ontstaan er tijdrovende vertragingen. Vaak hebben ziekenhuizen nog nooit een reservevoorraad opgebouwd. Bovendien bieden ziekenhuizen in veel gevallen geen goede organisatie van opslagruimte en voorraadbeheer. Dit leidt tot een ontbrekend overzicht van wat er beschikbaar is en kan ook leiden tot verkeerd verpakte sets omdat artikelen niet kunnen worden gevonden of niet beschikbaar zijn in de benodigde hoeveelheid. Digitale oplossingen voor voorraadbeheer worden vaak over het hoofd gezien. Dat geldt ook voor oplossingen die helpen bij het bijvullen van voorraden, bijvoorbeeld wanneer artikelen opnieuw moeten worden besteld of bij het volgen van artikelen die worden gerepareerd. Maar de functies van digitale oplossingen kunnen helpen bij een onberispelijke artikelorganisatie.

Onvolledige of verkeerd verpakte instrumentensets

Hoewel veel sets overbelast zijn, bevatten ze vaak niet wat de chirurg nodig heeft of bevatten ze zelfs de verkeerde instrumenten. Gynaecologische instrumenten worden bijvoorbeeld soms per ongeluk verpakt in trays voor orthopedische operaties. [5] Dergelijke fouten gebeuren snel wanneer de CSA onderbemand is en tijd wordt 'gestolen' door opeenvolgende oproepen van de chirurgische afdeling. Een andere factor kan een niet-optimaal instrumentbeheer zijn. Vaak gebaseerd op omvangrijke papieren bestanden, zodat vereiste items snel over het hoofd worden gezien of niet goed kunnen worden geïdentificeerd.

Infografiek van OK nieuwe aanvraag van tray betekent stress en onderbreking van workflow in CSSD

Meer dan de helft van de instrumenten is in slechte staat en onbruikbaar

Gemiddeld is slechts 42% van de instrumenten in een set geschikt voor gebruik. De rest moet worden vervangen (27%), gerepareerd (24%) of een oppervlaktebehandeling krijgen (6%) vanwege corrosie effecten. [6], [7] Dit leidt tot klachten vanuit de operatiekamer en betekent altijd meer werk voor het personeel van de CSA, omdat er meer dan één set per operatie nodig is.

Infografiek van instrumenttoestand in een set

Technische dienstverlening is mogelijk niet volwaardig of niet goed georganiseerd

Veel ziekenhuizen zien de noodzaak om kapotte instrumenten te repareren, maar implementeren geen betrouwbare routines voor financiering, contractering en organisatie. Dit leidt bijvoorbeeld tot uiteenlopende reactietijden, waardoor planning onmogelijk wordt. Erger nog, het ontbreken van redelijke reparatiebudgetten leidt tot het veranderen van servicepartner, vaak zonder specifieke kennis en onvermogen om reparaties van hoge kwaliteit te leveren voor een veilig OK-resultaat.

Softwrap verpakkingen zijn gevoelig voor gaatjes

De instrumenten zijn vaak verpakt in wegwerp softwrap, die gevoelig zijn voor gaatjes als ze niet op de juiste manier worden gehanteerd, bijvoorbeeld tijdens het opbergen. Wanneer dit gebeurt en er gaatjes worden gedetecteerd, wordt de hele set als niet-steriel beschouwd en moet deze opnieuw worden verwerkt. Dit heeft een negatieve invloed heeft op de werklast van de CSA. Erger nog, wat de veiligheid van de patiënt betreft, wordt 18% van de gaatjes niet gedetecteerd door het medisch personeel [8], waardoor het risico op postoperatieve wondinfecties (SSI's) toeneemt.

Sterilisatie containers zijn een duurzaam alternatief voor softwrap, waardoor je een aanzienlijke hoeveelheid afval kan besparen. Bekijk hier alle voordelen!

Infografiek van gaatjes in zachte verpakking betekent niet-steriel en verhoogt het risico op SSI

Dagelijkse uitdagingen op de CSA – hoe kunnen ze worden opgelost?

Jonge CSSD-medewerker met een digitale tray die de managementtool organiseert op zijn tablet

Ontdek mogelijkheden voor verbetering

Wat kan er gedaan worden om het probleem op te lossen?

Optimalisering

Uit onze bevindingen blijkt dat het optimaliseren van de set een zeer belangrijke en effectieve maatregel is. Chirurgische sets zijn vaak overbelast, maar kunnen worden geoptimaliseerd en aangepast aan een verscheidenheid van chirurgische ingrepen. Onze deskundigen ontdekten dat een gemiddelde reductie van de set met 22% mogelijk is voor bestaande setstructuren. In één casestudie konden 90 instrumenten worden gereduceerd tot 70 instrumenten per set. [9] Op deze manier kunnen herverwerking en slijtage van ongebruikte hulpmiddelen worden verminderd, en het lichtere gewicht maakt hantering en transport veel eenvoudiger.

Met een digitale tool kan samenstellen van de sets effectief worden ondersteund. Volgens de gestandaardiseerde paklijsten van alle benodigde trays wordt overbelasting vermeden en worden verkeerde artikelen geplaatst.

Infografiek van instrumentset voor en na ingestelde optimalisatie

Geoptimaliseerde back-upvoorraad

Het waarborgen van functionele en complete sets is een essentiële taak voor een efficiënt en veilig OK-proces. Transparantie van de voorraad, de inhoud van de trays en gebruiksintensiteit leveren een fundamentele basis voor het identificeren van de geoptimaliseerde back-upvoorraad. Hierbij is het opstellen van een betrouwbare tracering van het traygebruik volgens OK-routines uiterst relevant.

Infografiek van geoptimaliseerde back-upvoorraad

Het opzetten van een goed gedefinieerde back-upvoorraad met de juiste instrumentenmix zorgt ervoor dat elke set geschikt is voor gebruik in de OK. De CSA is altijd in staat om aan te vullen, terwijl instrumenten worden gerepareerd of nieuwe aankopen worden gedaan. Een goed georganiseerde reservevoorraad helpt onvolledige sets te voorkomen. De reserve is beschikbaar in een redelijke hoeveelheid die past bij de chirurgische routines in het ziekenhuis en op een zodanig georganiseerde manier dat het personeel van de CSA eventuele hiaten snel kunnen opvullen.

In combinatie met een efficiënte digitale oplossing wordt de afhandeling van de back-upvoorraad aanzienlijk sneller en eenvoudiger. Een app stelt het personeel van de CSA in staat om instrumenten te identificeren, te deponeren of op gedefinieerde locaties te vinden. Tegelijkertijd vereenvoudigt het systeem het algemene beheer van de back-upvoorraad. Inclusief functies zoals een alarm als artikelen onder een minimumvoorraadniveau vallen of lijsten die tijdige bestellingen van artikelen toelaten die uitverkocht zijn. Een ander voordeel is het beheer van artikelen die worden gerepareerd, evenals geoptimaliseerde herbevoorradingsfuncties. Bovendien tonen krachtige analytische functies opties waar de verwerking van artikelen kan worden geoptimaliseerd.

Digitaal instrumentbeheersysteem

De trend naar digitalisering is een drijfveer voor automatisering en efficiëntie. Recente vooruitgang biedt een duidelijk voordeel voor de CSA. Moderne digitale oplossingen voor het organiseren van trays verminderen montagefouten en werkbelasting op een eenvoudige en slimme manier. De digitale organisatie van trays genereert, verzamelt en analyseert alle relevante gegevens en creëert bijgewerkte setlijsten om te helpen bij het uitvoeren van dagelijkse processen zoals verpakken, traceren, documenteren en rapporteren.

Infografiek van instrumentbeheersysteem betekent meer transparantie, meer nauwkeurigheid en meer efficiëntie

Afhankelijk van de behoeften en/of wettelijke vereisten optimaliseert de implementatie van een instrumentmanagementsysteem (IMS) de herverwerking door de nodige informatie te verstrekken over de volledige levering van steriele goederen, inclusief de volledige documentatie van de herverwerkingscyclus, SOP en kostentransparantie. Interfaces maken het complementair gebruik van verschillende oplossingen mogelijk, zoals back-upvoorraad- en reparatiebeheer binnen het IMS.

Waardebehoud

Door de optimale functionaliteit en beschikbaarheid van chirurgische apparatuur te garanderen, kunnen operaties volgens plan verlopen, waardoor vertragingen, klachten en stress worden voorkomen. Een professioneel en kwalitatief hoogstaand reparatiemanagement en een technische service die betrouwbaar en altijd beschikbaar is wanneer dat nodig is, kunnen je helpen om een lange levensduur en een goede werking van jouw instrumenten te bereiken en zo de waarde van jouw chirurgische middelen te behouden.

Verpakkingen

Softwrap wikkels worden voornamelijk gebruikt om gesteriliseerde chirurgische instrumenten te verpakken, maar zijn zeer gevoelig voor gaatjes. Een beschadigde verpakking kan de inhoud niet steriel houden en vormt een groot risico voor de gezondheid van de patiënt. Containerisatie daarentegen maakt niet alleen een veiligere opslag mogelijk, maar ook een eenvoudigere hantering. Containers kunnen namelijk op basis van verschillende dekselkleuren worden gestapeld en gesorteerd. Containers met PrimeLine® deksels behouden de steriliteit gedurende minstens 360 dagen. [10] De steriele houdbaarheid van sets in containers met een basisdeksel is minstens één jaar. [11] Containers ouder dan tien jaar voldoen aan de eisen van de norm DIN EN686 (deel 1). [12]

Infografiek van steriele containers met houdbaarheidsdatum

Wat kan er anders op jouw CSA? Zodat je altijd de juiste set op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste staat kunt leveren.

CSA-uitdagingen oplossen met Surgical Asset & Supply Consulting

Onze consultants adviseren op basis van officiële regelgeving, internationale normen en praktijkervaring om de verschillende aspecten en de algehele levenscyclus van instrumenten te verbeteren.

Lees hier meer 

[1] Stockert EW, Langerman A. Assessing the magnitude and costs of intraoperative inefficiencies attributable to surgical instrument trays. J Am Coll Surg 2014;219(4):646-55.

[2] Paula JRdA, Silva RdCRd, Vedovato CA, et al. Instrumentais nas caixas cirúrgicas: avaliação de custo. Rev. Sobecc 2015;20(2):73-80.

[3] Guido Wismer, T.Z. (2013) Handbuch Sterilisation Von der Reinigung bis zur Bereitstellung von Medizinprodukten. Wiesbaden: mhp-Verlag GmbH

[4] Jelks, M.L. An overview of lean transformation in sterile processing. HEALTHCARE Purchasing News 2017:28-31

[5] Jeffreys B (2008). NHS ‘chaos’ over surgical tools. BBC, 24 April 2008.

[6] Aesculap. Data on file.

[7] Lunardini D, Arington R, Canacari EG, et al. Lean principles to optimize instrument utilization for spine surgery in an academic medical center: an opportunity to standardize, cut costs, and build a culture of improvement. Spine 2014;39(20):1714-17.

[8] Waked WR, Simpson AK, Miller CP, et al. Sterilization wrap inspections do not adequately evaluate instrument sterility. Clin Orthop Relat Res 2007;462:207-11.

[9] Aesculap. Data on file.

[10] Aesculap Sterile Technologies, Real time Event Related 360-day Shelf Life Study: STERILCONTAINER system with PrimeLine Lid, DOC570 Rev. B 3M 9/06.

[11] Aesculap, Sterilization Validation Study, One year Shelf-Life of the STERILCONATINERTM system with BASIC Lid, DOC 173 REV 5M 1/02.

[12] Junghanß U., Winterfeld S., Gabele L., Kulow U., Hygienisch-mikrobiologische und technische Überprüfung von Sterilisier-Containersystemen, Zentralsterilisation 1999, 7 (3):154-162.